1.  

Ruud Weiss, gevestigd te Eindhoven, KvK-nummer 87306751, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als  dienstverlener. 

2.  

De wederpartij van dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtgever. 3.  

Partijen zijn dienstverlener en opdrachtgever samen.  

4.  

Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen partijen. 

Artikel 2 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden  

1.  

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en  leveringen van diensten of goederen door of namens dienstverlener. 

2.  

Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door partijen is overeengekomen. 3.  

De overeenkomst bevat voor dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen. 

Artikel 3 – Betaling 

1.  

Facturen moeten binnen 14 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken  hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is. 

2.  

Betalingen geschieden zonder enig beroep op opschorting of verrekening door overschrijving van het verschuldigde  bedrag op het door dienstverlener opgegeven bankrekeningnummer. 

3.  

Betaalt opdrachtgever een factuur niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat  daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is dienstverlener gerechtigd de verplichtingen op  te schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.  

4.  

Blijft opdrachtgever in gebreke, dan zal dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die  invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer opdracht-gever in verzuim is, is hij naast de  hoofdsom tevens wettelijke (handels)rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan  dienstverlener. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke  incassokosten.  

5.  

In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van  dienstverlener op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.  

6.  

Weigert opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door dienstverlener, dan is hij nog steeds  verplicht de afgesproken prijs aan dienstverlener te betalen. 

Artikel 4 – Aanbiedingen en offertes 

1.  

De aanbiedingen van dienstverlener zijn hooguit 3 maanden geldig, tenzij in het aanbod een andere termijn van  aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod. 2.  

Levertijden in offertes zijn indicatief en geven de opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding  of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen. 3.  

Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit uitdrukkelijk én  schriftelijk overeenkomen. 

Artikel 5 – Prijzen 

1.  

De op aanbiedingen, offertes en facturen van dienstverlener genoemde prijzen zijn exclusief btw en eventuele andere  overheidsheffingen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. 

2.  

De prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen. Verhogingen hiervan, die  door de dienstverlener niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen  van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.  

3.  

Ten aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs  overeenkomen. 

4.  

Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de dienstverlening worden vastgesteld  op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van  dienstverlener, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan afwijkend  uurtarief is overeengekomen. 

5.  

Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de dienstverlening een 

5.  

Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de dienstverlening een  richtprijs afgesproken, waarbij dienstverlener gerechtigd is om hier tot 10% vanaf te afwijken. Indien de richtprijs  meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient dienstverlener opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een hogere prijs  gerechtvaardigd is. Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om een deel van de opdracht te laten vervallen, dat  boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt. 

Artikel 6 – Prijsindexering  

1.  

De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen prijzen en uurlonen zijn gebaseerd op het op dat moment  gehanteerde prijspeil. Dienstverlener heeft het recht de aan opdrachtgever te berekenen vergoedingen per kwartaal  aan te passen. 

2.  

Aangepaste prijzen, tarieven en uurlonen worden zo spoedig mogelijk medegedeeld aan opdrachtgever. 

Artikel 7 – Informatieverstrekking door opdrachtgever 

1.  

Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar voor dienstverlener. 2.  

Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die dienstverlener meent nodig te hebben voor het correct  uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen  3.  

Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan dienstverlener ter beschikking  gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht  niet anders voortvloeit. 

4.  

Opdrachtgever vrijwaart dienstverlener voor elke schade in welke vorm dan ook die voortvloeit uit het niet voldoen  aan het in het eerste lid van dit artikel gestelde.  

5.  

Indien en voor zover opdrachtgever dit verzoekt, retourneert dienstverlener de betreffende bescheiden. 6.  

Stelt opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door dienstverlener verlangde gegevens en bescheiden  beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende  extra kosten en extra honoraria voor rekening van opdrachtgever. 

Artikel 8 – Intrekking opdracht 

1.  

Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen. 2.  

Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en de gemaakte  onkosten van dienstverlener te betalen. 

Artikel 9 – Uitvoering van de overeenkomst  

1.  

Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed  vakmanschap uit. 

2.  

Dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden. 

3.  

De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken  voorschot. 

4.  

Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat dienstverlener tijdig kan beginnen aan de opdracht. 

Artikel 10 – Contractduur opdracht 

1.  

De overeenkomst tussen opdrachtgever en dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard  van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen. 2.  

Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn  overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet opdrachtgever  dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen. 

Artikel 11 – Wijziging van de overeenkomst 

1.  

Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht  noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling  overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan. 

2.  

Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van  de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Dienstverlener stelt opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de  hoogte. 

3.  

Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht 

3.  

Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht  dienstverlener opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk in. 

4.  

Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft dienstverlener daarbij aan in hoeverre de wijziging  of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft. 

Artikel 12 – Overmacht 

1.  

In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van dienstverlener in de  nakoming van enige verplichting jegens opdrachtgever niet aan dienstverlener kan worden toegerekend in geval van  een van de wil van dienstverlener onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen  jegens opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in  redelijk-heid niet van dienstverlener kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend  wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroom-storingen, computervirussen, stakingen, slechte  weersomstandigheden en werkonderbrekingen. 

2.  

Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan dienstverlener niet aan zijn verplichtingen  jegens opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang dienstverlener niet aan zijn  verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben  partijen het recht de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden. 

3.  

Dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige  schade, ook niet als dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet. 

Artikel 13 – Verrekening 

Opdrachtgever doet afstand van zijn recht om een schuld aan dienstverlener te verrekenen met een vordering op  dienstverlener.  

Artikel 14 – Opschorting 

Opdrachtgever doet afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende  verbintenis op te schorten. 

Artikel 15 – Overdracht van rechten 

Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke  instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld  in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek. 

Artikel 16 – Verval van de vordering 

Elk recht op vergoeding van schade veroorzaakt door dienstverlener vervalt in elk geval 12 maanden na de  gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in  artikel 6:89 Burgerlijk Wetboek. 

Artikel 17 – Garantie  

Partijen zijn een overeenkomst met een dienstverlenend karakter aangegaan, welke voor Ruud Weiss enkel een  inspanningsverplichting bevat en dus geen resultaatsverplichting.  

Artikel 18 – Verzekering 

1.  

Opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende  overeenkomst, alsook zaken van dienstverlener die bij opdrachtgever aanwezig zijn en zaken die onder  eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand,  ontploffings- en waterschade evenals diefstal. 

2.  

Opdrachtgever geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage. 

Artikel 19 – Aansprakelijkheid schade 

1.  

Dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij dienstverlener de  schade opzettelijk of met grove schuld heeft veroorzaakt.  

2.  

In het geval dat dienstverlener een schadevergoeding verschuldigd is aan opdrachtgever bedraagt de schade niet meer 

2.  

In het geval dat dienstverlener een schadevergoeding verschuldigd is aan opdrachtgever bedraagt de schade niet meer  dan het honorarium.  

3.  

Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van een  overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten (beroeps)aansprake lijk-heidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens  de desbetreffende polis. 

4.  

De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als dienstverlener aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of  indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door dienstverlener bij de uitvoering van de opdracht  gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken. 

5.  

Niet uitgesloten is de aansprakelijkheid van dienstverlener voor schade die het gevolg is van opzet of bewuste  roekeloosheid van dienstverlener, zijn leidinggevende of ondergeschikten. 

Artikel 20 – Aansprakelijkheid opdrachtgever 

1.  

Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de  bedragen die uit hoofde van die opdracht aan dienstverlener verschuldigd zijn.  

2.  

Wordt een opdracht middellijk of onmiddellijk verstrekt door een natuurlijke persoon namens een rechtspersoon, dan  kan deze natuurlijke persoon tevens in privé opdrachtgever zijn. Daarvoor is vereist dat deze natuurlijke persoon  beschouwd kan worden als de (mede)beleidsbepaler van de rechtspersoon. Bij wanbetaling door de rechtspersoon is  de natuurlijke persoon dus persoonlijk aansprakelijk voor de betaling van de declaratie, onverschillig of deze, al dan  niet op verzoek van opdrachtgever, ten name van een rechtspersoon dan wel ten name van opdrachtgever als  natuurlijk persoon of hen beiden is gesteld.  

Artikel 21 – Vrijwaring  

De opdrachtgever vrijwaart dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door  dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.  

Artikel 22 – Klachtplicht  

1.  

Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan  dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat  dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren. 

2.  

Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden  te verrichten dan zijn overeengekomen.  

Artikel 23 – Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht 

1.  

De bij opdrachtgever aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van dienstverlener totdat  opdrachtgever de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan dienstverlener zich beroepen op zijn  eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen. 

2.  

Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft dienstverlener het  recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake van  schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan dienstverlener worden tegengeworpen. 3.  

Dienstverlener is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige  andere wijze te bezwaren. 

4.  

Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen voortuitbetaling of prijs niet conform afspraak is  voldaan, heeft dienstverlener het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd totdat opdrachtgever volledig en  conform afspraak heeft betaald. 

5.  

In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van opdrachtgever zijn de verplichtingen van  opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.  

Artikel 24 – Intellectueel eigendom 

1.  

Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt dienstverlener alle intellectuele absolute rechten  (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellen-recht, etc.) op alle ontwerpen,  tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen,  maquettes, etc. 

2.  

De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van dienstverlener worden  gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere wijze worden gebruikt. 3.  

Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde 

3.  

Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde  vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan datgene waarop dit artikel  betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens. Opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of derden die  betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de  strekking van deze bepaling. 

Artikel 25 – Geheimhouding 

1.  

Ieder der partijen houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van de andere partij ontvangt en alle andere  informatie betreffende de andere partij waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of  vertrouwelijk is, dan wel informatie waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere partij schade  kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat zijn personeel de genoemde  informatie ook geheimhoudt. 

2.  

De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie: 

1.  

die op het moment dat de ontvanger deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden  zonder een schending door de ontvangende partij van een op hem rustende geheimhoudingsplicht; 2.  

waarvan de ontvangende partij kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van  verstrekken door de andere partij; 

3.  

die de ontvangende partij van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie  aan de ontvangende partij te verstrekken 

4.  

die door de ontvangende partij openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht. 

3.  

De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor een periode  van drie jaar na het eindigen daarvan. 

Artikel 26 – Boete op overtreding geheimhoudingsplicht  

1.  

Overtreedt opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding, dan verbeurt  opdrachtgever ten behoeve van dienstverlener een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.0005.000 voor elke  overtreding en daarnaast een bedrag van € 500 voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Dit is ongeacht of de  overtreding aan opdrachtgever kan worden toegerekend. Bovendien is er voor het verbeuren van deze boete geen  voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure benodigd. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm  van schade.  

2.  

Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van  dienstverlener waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen. 

Artikel 27 – Niet-overname personeel 

Opdrachtgever neemt geen medewerkers van dienstverlener (of van ondernemingen waarop dienstverlener ter  uitvoering van deze overeenkomst een beroep heeft gedaan en die betrokkenen zijn (geweest) bij de uitvoering van  de overeenkomst) in dienst. Ook laat hij hen niet anderszins direct of indirect voor zich werken. Dit verbod geldt  gedurende de looptijd van de overeenkomst tot een jaar na beëindiging daarvan. Op dit verbod geldt één  uitzondering: partijen kunnen in goed zakelijk overleg met elkaar andere afspraken maken. Deze afspraken gelden  voor zover die schriftelijk zijn vastgelegd. 

Artikel 28 – Wijziging algemene voorwaarden 

1.  

Ruud Weiss is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.  2.  

Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.  3.  

Grote inhoudelijke wijzigingen zal Ruud Weiss zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken. 

Artikel 29 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter 

1.  

Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.  2.  

De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Ruud Weiss is gevestigd/praktijk houdt/kantoor houdt is  exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders  voorschrijft.